Resume af Tur 5

Her er et ufuldstændigt resume af turen d. 24 november - 9. december, 2001. At få sådan en rejse ned på "papir" er noget af et arbejde og kræver en god hukommelse eller en god dagbog. Jeg fører ikke dagbog regelmæssigt og her på denne ferie gik der rigtigt "Tobago i den": 4 sider, 1/3 side, 1/2 side, 1/2 side, 1/2 side og 3/4 side, var hvad jeg fik skrevet på de seks første dage :) Derefter er der ikke noget før lørdag d. 08-12-01, dagen hvor vi skal hjem igen.

Lørdag 24-11-01

04:50 Vækkeuret ringer.

05:45 Gitte ankommer.

06:02 Bagage smides i taxa og afsted!

06:25 (ca) Kr 320 fattigere (inkl drikkepenge), men i CPH, Terminal 3.

06:30 Ren nedtur. Kun bagagen kan checkes in til hoppet LGW - TAB, feriestemning trykket!

07:30 Har stormet lufthavnen rundt, ingen muligheder for at checke in :( Smøger & Gammel Dansk er købt, sidder nu i baren Take Off og sipper en Gin & Tonic, som ikke hjælper på feriestemningen. På trods af jeg fik en dobbelt :)

07:45 Anden G&T - "normal" denne gang...

08:10 Go to Gate - det ser ud til at flyet kommer afsted til tiden, ok! (Vistnok OY-APN, Boeing 737-5L9; jeg noterede kun "PN" fra fornæsehjulsbrøndensbeskyttelsesplade (hvad hedder sådan en?) og de grå motorer der gør det til en 737-500. Se billede her

08:37 Pushback! - sidder på 19 B&C, bagerste række. Takeoff fra 04R: Flot tur ud over Øresund.

09:xx Kaptajnen meddeler at vi overraskende nok kan suse direkte igennem til LGW og være fremme før end forventet! Feriestemning lidt mindre trykket.

09:07 (lokal tid) Touchdown før forventet. Sidst ude af fly, haster til "Transit to Northern Terminal", heldet er med os bussen kører inden fem minutter. I northern terminal kan vi endelig checke in: Desværre ikke muligt at sidde sammen, men vi kommer dog med og får begge gangpladser 38C & 31H (pyha!)

09:35 Vi er i overraskende god tid, så vi kæmper os til The Red Lion, hvor Gitte kan få den sidste smøg i laaaang tid. Når lige at skylle en øl ned (Fosters) og der kaldes ud. Feriestemning på vej op: "Herregud det er jo kun 8-9 timers flyvtur" Ude ved gaten tager jeg en udskrift af sædeplaceringen på BAs Boeing 777 frem: Jeg har været kanonheldig og fået pladsen ved en nødudgang = 3 meter benplads! Feriestemning ved at indfinde sig igen :) Det tager laaaag tid at boarde og vi sidder længe og venter på at komme afsted, men endelig er vi i luften og kursen sat mod Tobago!!! (Flyet er G-VIIP - er jeg næsten sikker på. I min dagbog har jeg noteret PII?, men chekcer man listen af BAs 777 kan er G-VIIP det eneste der ligner og det passer fint med flg ACARS-log)

15:45 (ca lokal tid) Touchdown på Tobago. Endelig fremme igen! De er omhyggelige i paskontrollen og det tager laaang tid i vores kø naturligvis :) Jeg opdager senere hvorfor: Den flinke dame der stempler passene og checker at man har det hele med på "Entry Form"en, får en lille snak med alle... Efter at ha' fået stemplet passene er det en lettelse at se at bagagen *ER* kommet med (Det gjorde den jo ikke sidste gang) og vi kommer hurtigt ud igennem tolden.

16:25 Går ud fra tolden og ud hvor der står mange taxachauffører i håbet om at kapre kunder. Men her står også Benjamin fra Speyside med et Blue Waters Inn skildt med teksten "A. PEDERSEN" (Jeg havde emailet til hotellet og bedt om de ville sende Juicy eller Benjamin i lufthavnen for at hente os!)

17:55 Ankomst på Blue Waters Inn. Vi er nået frem inden det blev mørkt, hvilket betyder at mit jetlag på en eller anden måde ikke bliver så slemt... Stor gensynsglæde! Receptionisten bemærker endog: You've lost weight. (!!) Vi får værelse 17 (blok 2, anden sal) og som bestilt en cooler med 8 iskolde Caribs. Desuden en velkomstkurv med en halv flaske mouserende vin. Ferien kan begynde!

22:00 zzzzzzzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZ (forestil dig en ordentlig træstamme her og en sav!)

Søndag 25-11-01

Vågnede meget tidligt (før solopgang, dvs før kl 06:00.) Nescafe og Gammel Dansk på altanen. Den medbragte lille OBH kogekeddel fungere fint, selvom den kun får 110V/60Hz (husk konverterstik, sådan ser elstikkene ud på Blue Waters Inn) - det tager bare længere tid. Men hernede sker alt i et langsommere tempo. Vi har fået en del insiktbid i løbet af natten, mine er ikke så slemme.

Ahh, ferie: Snorkling (ikke godt pga trykken i venstre øre), badning, afslapning, ...

Mandag 26-11-01

Var i Speyside for at købe Rom (og Cola samt Vand). Gitte generes af insektbidne men desværre har vi ikke insect-repellant med (og har ikke haft behov for det på de tidligere besøg). I den lille shop har de ikke noget, men vi låner noget der kan tage kløen i Receptionen (Thanks Ingrid!) og beder om at få sendt ud fra Scarborough  Ahh, ferie: Snorkling (øre OK nu!), badning, afslapning, ...

Tirsdag 27-11-01

05:30 Vågnede. Regnvejr - what??. Det bliver spredte byger efter morgenmaden og solen kigger igen frem til frokosttid. Ahh, ferie: Snorkling, badning, afslapning, ... Snakker lidt med en fyr som har sin kone og lille pige med, han forklarer at de har fundet stedet via Internettet og har valgt det for at være tæt på vandet, langt fra storbyliv og larm (de bor i London) og at de vil ha' en ferie hvor de "deliberately do nothing..." Helt utroligt, han ramte simpelthen hovedet på sømmet med det udtryk. Det er lige den type ferie jeg har holdt de seneste gange på Tobago.

Onsdag 28-11-01

06:05 Vågnede. Får insect repellant i receptionen, det hjælper meget på Gittes bid! Det samme gør BugMat-ten - en lille elektrisk apparat der ved hjælp af en plade 'et eller andet' skræmmer insekterne væk.

Torsdag 29-11-01

Var i Speyside for at sende kort - 8 ialt: 5 til familie, 2 til andre Tobagofans og endelig et til arbejdet. Jeg har ikke hørt fra alle endnu, men det ser ud til at det første kort nåede Danmark juleaften (!). Det jeg havde sendt til  arbejdet fik jeg af vores interne postservice d. 27 december. Jeg tør slet ikke tænke på hvornår det til Thailand kommer frem :)

Fredag 30-11-01

Lørdag 01-12-01

Søndag 02-12-01

Mandag 03-12-01

Det var meningen at vi skulle gå op til Flagstaff Hill for at se ud over Charlotteville. Men da vi nåede byskiltet var Gitte lidt træt og efter at ha' nydt udsigten, gik vi ned igen. Da vi næsten var i Speyside lykkedes det mig på magisk vis at få fumlet mit kamera ud af kameratasken og ned på en gang highquality tobago-asfalt, ikke smart! Tilsyneladende fungerer både hus & objektiv endnu, men der er kommet snavs på spejlet. Må hellere få det kontrolleret. Hvad kan man lære af det? Deliberately doing nothing... - er vejen frem :)

Tirsdag 04-12-01

Onsdag 05-12-01

Torsdag 06-12-01

Fredag 07-12-01

Deliberately doing nothing...

Ah, det passer ikke helt. Pakkede det meste. Havde igen for meget tøj med, hvornår lærer jeg det dog? Nå, men hellere prøve at tage til Tobago en anden gang igen :)

Lørdag 08-12-01

11:00 Checkout. Regningen (frokost + drikkevarer) blev på TT$ 4.320 hvilket med hotellets røverkurs svarer til US$ 786, hvilket var nogenlund hvad vi havde regnet med. (Det kan virkelig betale sig at køre ind til Scarborough og få vekslet der - jeg gider bare ikke...)

12:00 Juicy ankommer og afsted til lufthavnen.

13:30 Ankomst Crown Point. Nu skal vi bare lige ha' tiden til at gå i et par timer, så vi kan checke in og så gå en tur. Næsten - BA4507 som kommer fra LGW og skal videre til Grenada inden den returnerer til Tobago for at samle os op er forsinket over 2 timer :( Den nye afgangstid er nu 23:35 (imod 21:05) og officiel check in tid kl 19:00 :-(

16:15 Check in starter. (Alt er heldigvis som det plejer at være.) Vi checker in som nogle af de første, men får desværre ikke plads ved gangen [pladserne 38J & K - som du kan se på tegningen nummeres pladserne ABC-DEFG-HJK. Hvorfor man ikke bruger -HIJ ved jeg ikke, men måske er det for at undgå misforståelser med I & J?]. Manden ved skranken er dog flink nok til at sætte en "SHORT CONNECTION AT LGW"-tag på vores baggage, hvilket vi med forsinkelsen virkeligt får brug for... Betaler Departure Tax & Airport Security Fee: TT$ 200 ialt. Vi går en lille tur i området omkring lufthavnen og ser bla Fort Milford og Crown Point Beach Hotel, der ser lidt slidt ud.

18:45 BA4507 (Boeing 777-236/ER, G-VIIR) lander. Det er et ordentligt stort lokum sådan en 777'er. Den bruger *HELE* landingsbanen. Nu skal den bare lige et smut til Grenada. Ha' en hurtig tur med en støvsuger og så retur til Tobago :)

23:45 Boarding

Søndag 09-12-01

11:45 (ca, lokal tid) Laaaaaaaaaaaaaaaaang og trættende flyvetur. Sov i ca 10 minutter. Ud af fly, skift til South Terminal og check in til DM116. Igen kan vi ikke få plads ved gangen (får tildelt 18EF). Finder nærmeste toilet (uha det var godt) og så afsted til en bar (Gitte insisterede på en med rygepladser!) Humøret ret godt - nu er vi snart hjemme. Når lige at snuse til en øl inden der kommer "GO GATE" op på skærmen... De flinke folk ved check in vil gerne placere folk hvor der er plads, for de rækker bag ved os er nemlig frie. Straks efter seatbelt skiltet slukkes, rykker vi om på række tyve (bagerste). Danske aviser, turens sidste G&Ts, uha det er godt!

16:00 Lander på 22L. Venter på bagagen, venter lidt længere på bagagen, båndet stopper. Oh well, det *var* jo en short connection i LGW. Over til SAS Arrival-et-eller-andet. Den flinke dame trykker på et par taster og tamper vores bagage-claim numre ind og kan meddele os at de står skam i LGW og kommer med DM118 senere søndag. Beskrive bagage, udfylde toldseddel, kontakte tolder og endelig ud! Peter (min bror) henter os og vi suser hurtigt hjem!

Mandag 10-12-01

07:10 SAS ringer vedr. bagagen.

10:20 Bagage (den rigtige) ankommer.

Femte tur til Tobago officielt slut :(

Lidt feriestatistik:

Bøger læst:

Robert A. Miller: August 1944 (The Campaign for France)Helen Fielding: Bridget Jones's DiaryMalcolm Gladwell: The Tipping PointWalter Lord: Day of InfamyDick Francis: ShatteredRichard Bachman: The RegulatorsStephen King: The Girl who loved Tom GordonRussel Andrews: GideonSue Grafton: H for Hævn

Film skudt:

1 Kodak Ultra (400, 36 billeder), 4 Fujicolor Superia (100, 117 billeder), 2 Kodak engangsundervandskamera (400, 51 billeder)

Kameraer tabt:

1 Nikon F60 med AF NIKKOR 70-300mm (1:4-5.6 G) monteret...

Kortspil brugt:

4 stk. Blev brugt til det uofficielle Tobagomesterskab i Høj eller Lav, som jeg vandt med 6-3, efter flg. statistik (AGP vs GGP):

Runde

7 4-1,3-4,4-1 2-1 4-3
8 4-3,4-3 2-0 5-3
9 4-1,4-3 2-0 6-3

Det var meningen at mesterskabet skulle afvikles med en kamp pr dag (13 runder), men efter nogle dage opgav vi den den idé: Vi havde simpelthen for travlt med at deliberately doing nothing :)

Carib drukket:

Sikkert alt for mange (se Lørdag 08-12-01)

Insekt bid:

Allan: En del. Havde mindst et nyt hver morgen. Gitte: Mange. De gik tydeligvis efter Gitte af en eller anden grund, og hun reagerede kraftigt på dem denne gang. Insect Repellant hjalp meget, men det var et irrirationsmoment. Så husk at tage det med! Alle gæsterne bliver bidt af insekterne - også dem med Insect Repellant.

Vægttab:

Negativt:  + 2 Kg, men det er vist billigt sluppet :)