Med BA til Tobago

På denne side skriver jeg lidt om, hvorledes flyveturen er til Tobago. Jeg flyver altid med British Airways, så jeg kan desværre ikke sammenligne med andre flyselskaber...

Til venstre ser du en seating plan for den type Boeing777 som BA benyttter på strækket LGW - TAB (London Gatwick - Crown Point, Tobago.) Der er tale om en charterrejsekonfiguration med to klasser: Club World og World Traveller med hhv 28 og 342 pladser, ialt 370. Club World er business class og World Traveller er kvægklasse.

NYT: I 2007 fløj vi med en 777 med en anden sædekonfiguration, i kvægklasse var det nu 3-3-3 og ikke 3-4-3 som vist ved siden af.

World Traveller:

Selv om der er meget trangt på kvægklasse (pitch er 80 cm) er det en fornøjelse af flyve med Boeing777. Tiden går nemligt enormt hurtig pga af et meget lækkert Inflight Intertainmentcenter: Hver passager har sit eget lille tv (LCD, sidder i stoleryggen) med mange tvkanaler (12?) og der er naturligvis også radio. Desværre har det sin pris: Under nogle af sæderne, er der små controlbokse der optager en del af den allerede lille fodplads! Dette gælder bla for sæderne E og H (der er flere!) Maden er typisk flymad - ikke noget at råbe hurra for, men det ryger dog ned. Se menuerne her.

Club World:

Lad mig sige det med det samme: Det er dyrt, meget dyrt, sikkert også alt for dyrt! Meeeen - på turen i september 2000 prøvede jeg for første gang at flyve på business class og det var et hit! Servicen er helt i top - hvis man kommer til at slå en prut er jeg sikker på, at der straks ville stå en steward og spøge om man ønsker en grøn Wunder-baum hængt op :)

Men det bedste af det hele er pladsen!! At kunne sidde og strække benene helt ud, er en fantastisk oplevelse. Se hvor meget plads der er på billederne tv. under seating-planen. Det er min søster Gitte der agerer model. NB: Hun er kun 1.63 høj, så billederne kan snyde lidt. Men tro mig: Der er massere af plads (Pitch er 127 cm!)

Flg. sæder har jeg "prøvet" :)

1999 ud Vi var fire afsted og havde pladserne 17A-D. Jeg skal sidde ved gangen, så jeg tog 17D. Men skiftede til 18C pga en meget bredskuldret fyr i 17E. Og 18B var tom, så der var rigtig god plads.
1999 hjem 11D - så tæt på god benplads, men alligevel så langt fra :)
2000 ud Rejste alene. Fik pladsen 15H - skidt pga fodpladsen, se ovenfor. Men i dette tilfælde rigtigt godt da 15G var tom, på trods af det var en "full flight" i flg en af stewardesserne...
2000 hjem Jeg var den første der checkede ind! Men der var ikke noget at gøre, kunne ikke få en plads med ekstra benplads. Så jeg havnede på 14D - næsten...Flyet starter nemlig på Grenada, så da jeg kom op i flyet (som en af de første iøvrigt) var der allerede en del pladser optaget - også 14D. Jeg ser boardingcard og ak! den er god nok - der er gået koks i sædetildelingen. Nå, men jeg kontakter en stewardesse og forklarer problemet, mens hjernen allerede er igang med "horror movies" med sædetildelinger mellem store gamle svedende damer midt i flyet... Utroligt nok er jeg heldig igen: Får istedet pladsen 8H og også denne gang er G-sædet tomt, helt utroligt heldigt!
2000-2 ud Var afsted med min søster. Jeg sad på 4B - det var en fantastisk plads. Se billederne ved siden af...
2000-2 hjem 4F - skulle egentligt ha' siddet på 4D, men da "the cradle seat" ikke kunne slås helt op, fik jeg lov til at flytte.
2001 ud 31H - når man nu er uheldig og ikke kan sidde sammen, er dette kanont heldigt. En plads ved gangen og ved nødudgangen = massere af plads!!
2001 hjem 38J - arrghh! Vi checkede in som nogle af de første, men fik at vide der ikke var nogle pladser for to ved gangen! Den flinke mand ved skranken var fuld af løgn! Heldigvis havde vi en flink hollænder i 31H som var oppe og gå en del, så det gik nogenlunde... 
Kaffen nydes på plads 4A
og benene strækkes....
Læs mere om de forskellige udgaver BA har... På British Airways' hjemmeside kan du i Fleet-sektionen læse mere om de forskellige konfigurationer som de benytter. 
Til venstre ser du en Boeing 777 i BA bemaling. Klik for større udgave. Bemærk den flotte (?) haleudsmykning. Denne har bragt sindene i kog i England og BA er vistnok igang med at give alle flyene en ensartet haleudsmykning...
Klik her for at komme til 777-siden hos Boing. Boeings hjemmeside kan du læse meget mere om Boeing777. Der er også mulighed for at se diverse video-klip. Er du bare lidt flyinteressert er deres hjemmeside et besøg værd. Klikker du på billedet tv kommer du direkte til siden om 777'eren.